Zrušení trvalého pobytu
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Zrušení trvalého pobytu
-
Základní informace k životní situaci
Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje místa trvalého pobytu na písemnou žádost oprávněné osoby, pokud zaniklo užívací právo občana k objektu a pokud občan tento objekt neužívá.
O žádosti vede úřad (správní orgán) správní řízení, ve kterém zjišťuje současné splnění uvedených podmínek.
Je-li údaj o místu trvalého pobytu úředně zrušen, je místem trvalého pobytu sídlo ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt úředně zrušen.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Žádost o zrušení údaje místa trvalého pobytu podává vlastník objektu nebo jeho vymezené části, nebo ten, kdo je oprávněn užívat byt, tedy nájemce. Tato osoba musí být starší 18 let, způsobilá k právním úkonům. Pokud je uvedených osob více, např. manželé, společní nájemci bytu, sourozenci, společní vlastníci domu, žádají o zrušení společně s tím, že vyberou společného zástupce, kterého v žádosti zmocní k zastupování v celém rozsahu správního řízení (nepožaduje se úředně ověřený podpis).
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínky pro zrušení údaje místa trvalého pobytu stanoví zákon o evidenci obyvatel v § 12. Pro zrušení trvalého pobytu se musí prokázat současné splnění dvou podmínek, a to zaniklo-li užívací právo občana k domu nebo bytu a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.
Při vyřízení žádosti postupuje správní orgán dle správního řádu a účastníky řízení jsou žadatel a ten, komu má být údaj o místu trvalého pobytu zrušen.
Pokud nejsou stanovené podmínky pro zrušení trvalého pobytu splněny obě současně nebo se je nepodařilo prokázat, rozhodne správní orgán o tom, že se žádosti nevyhovuje.
Pokud se žadatel rozhodne vzít svou žádost zpět, může dojít k zastavení správního řízení. -
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
-
Na které instituci životní situaci řešit
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
K žádosti o zrušení údaje místa trvalého pobytu je potřeba doložit doklady osvědčující, že:
-
žadatel je oprávněn k podání žádosti, jestliže je vlastníkem domu nebo bytu (výpis z katastru nemovitostí, kupní nebo darovací smlouva s doložkou právní moci vkladu do katastru nemovitostí) nebo, že je oprávněn užívat byt (nájemní smlouva, dohoda o užívání bytu, aj.),
-
odpůrci zaniklo právo byt užívat (pravomocný rozsudek soudu o zrušení společného práva k nájmu bytu, dohoda bývalých manželů, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, přechod nájmu, atd.),
-
odpůrce dům, byt nebo jejich vymezenou část neužívá (tuto skutečnost uvedou účastníci řízení do protokolu při ústním jednání, popřípadě ji mohou potvrdit svědci).
Žádost musí obsahovat:
-
jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu, popřípadě adresu pro doručování žadatele,
-
označení správního orgánu, jemuž je určena,
-
uvedení věci, které se týká (žádost o zrušení údaje místa trvalého pobytu),
-
jméno, příjmení, datum narození osoby, které má být trvalý pobyt zrušen, popřípadě, jestli je žadateli známo, kde se jmenovaný zdržuje,
-
přesná adresa trvalého pobytu, na které má být údaj uvedené osobě zrušen,
-
důvod žádosti,
-
co se navrhuje,
-
podpis žadatele.
-
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Za podání žádosti ani za její vyřízení není stanoven žádný správní poplatek.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
-
Elektronická služba, kterou lze využít
-
Popis byl naposledy aktualizován
24.01.2017
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno