Přihlášení k trvalému pobytu

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Přihlášení k trvalému pobytu

  2. Základní informace k životní situaci

    Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, která je vedena v základním registru obyvatel ve formě referenční vazby (kód adresního místa) na referenční údaj o adrese v Registru územní identifikace adres a nemovitostí, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání. Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu, a to v objektu, který je označen číslem popisným nebo evidenčním, popř. číslem orientačním, a který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci.

    Z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k uvedenému objektu ani k vlastníkovi nemovitosti.

    Odhlašování trvalého pobytu se neprovádí. Občan je odhlášen automaticky tím, že se přihlásí na nový trvalý pobyt.

    Přechodné pobyty byly s účinností od 1. 7. 2000 bez náhrady zrušeny.

    S účinností od 1. 7. 2009 lze na žádost občana v evidenci obyvatel vést též údaj o adrese, na kterou mají být doručovány písemnosti. Tuto adresu, její změnu nebo zrušení, ohlásí občan písemně ohlašovně v místě trvalého pobytu.    

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
    • Změnu údaje místa trvalého pobytu ohlašuje občan osobně.
    • Za občana může změnu místa trvalého pobytu ohlásit jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci.
    • Za občana mladšího 15 let ohlásí změnu jeho zákonný zástupce, popřípadě pěstoun.
    • Za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům, nebo za občana, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena, také jeho zákonný zástupce (opatrovník)

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Není možné se přihlásit na úřední adresu sídla ohlašovny. Tuto adresu má jen ten občan, kterému byl údaj o místu trvalého pobytu ve správním řízení úředně zrušen, nebo který se po ukončení pobytu v cizině nebo po udělení občanství České republiky nemá možnost přihlásit k jinému trvalému pobytu do konkrétního objektu a požaduje vyřízení OP, což vyžaduje nějaký trvalý pobyt.

    Občané cizí státní příslušnosti se přihlašují k pobytu dle zvláštních právních předpisů na cizinecké policii, odbor azylové a migrační politiky v Ostravě se sídlem na adrese Ostrava, Vítkovice, Výstavní 55/117.
    Ukončení trvalého pobytu na území České republiky občan oznámí osobně na ohlašovně podle místa trvalého pobytu. Žádost o ukončení může také písemně zaslat.

    Zaslaná žádost musí být opatřena úředně ověřeným podpisem na zastupitelském úřadu České republiky. Za občana může sdělit ukončení pobytu rovněž jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem. Za občana mladšího 15 let sdělí ukončení trvalého pobytu na území České republiky jeho zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun nebo osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče. Za občana, který má jmenovaného opatrovníka a není způsobilý k tomuto jednání, sdělí ukončení trvalého pobytu na území České republiky opatrovník. Žádost lze zaslat také elektronicky prostřednictvím datové schránky. Pokud má sdělení formu datové zprávy, občan ho po vyplnění podepíše způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu. Dnem ukončení trvalého pobytu na území České republiky se rozumí den, kdy občan předal sdělení o této skutečnosti příslušné ohlašovně, popřípadě pozdější den, který je uveden v tomto sdělení jako den ukončení trvalého pobytu na území České republiky.

    1. Přihlašovaný nebo jeho zástupce se osobně dostaví na příslušnou ohlašovnu, kde vyplní a podepíše přihlašovací lístek k trvalému pobytu a předloží doklady stanovené zákonem o evidenci obyvatel. Ohlašovna oddělí vyznačenou část občanského průkazu. Současně občanovi vydá potvrzení o změně místa trvalého pobytu, které nemá omezenou platnost.
    2. Při narození dítěte není potřeba hlásit ohlašovně trvalý pobyt, ten je automaticky v místě trvalého pobytu matky. Je-li matka cizinka, má dítě trvalý pobyt v sídle ohlašovny, v jejímž územním obvodu se narodilo. Rodiče pak mohou dítě přihlásit na trvalý pobyt matky nebo otce s doklady potřebnými ke změně trvalého pobytu. 
    3. Při úmrtí občana nemusí pozůstalí odhlašovat trvalý pobyt na ohlašovně. Ten je automaticky ukončen na základě zápisu matriční události do agendového informačního systému evidence obyvatel matričním úřadem v místě úmrtí. 
  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Změnu místa trvalého pobytu občan České republiky ohlásí ohlašovně v místě nového trvalého pobytu.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Ohlášení změny údaje místa trvalého pobytu proveďte na ohlašovně, v jejímž územním obvodu se nachází adresa, na kterou se hlásíte (přihlášením dojde k odhlášení automaticky, to se samostatně neprovádí).

    Ostravě jsou to příslušné úřady městských obvodů, v jiných městech pak obecní nebo městský úřad.

    Magistrát města Ostravy změnu údaje místa trvalého pobytu neprovádí. 

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Změnu místa trvalého pobytu občan České republiky ohlásí ohlašovně v místě nového trvalého pobytu.
    Ohlášení změny údaje místa trvalého pobytu proveďte na ohlašovně, v jejímž územním obvodu se nachází adresa, na kterou se hlásíte (přihlášením dojde k odhlášení automaticky, to se samostatně neprovádí).

    Mgr. Lucie Oláhová

    úsek sociální,

    úsek bytový

    599 428 106

    lucie.olahova@hostalkovice.ostrava.cz

     

  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:

    • prokázat totožnost občanským průkazem nebo, nemá-li platný občanský průkaz, jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou, tedy cestovním pasem nebo řidičským průkazem, které jsou platné, popřípadě občanským průkazem s potvrzením o změně trvalého pobytu, u něhož byla oddělena jeho vyznačená část v důsledku předchozí změny trvalého pobytu, který je platný,
    • doložit oprávněnost užívat byt (nájemní smlouva, dohoda o užívání bytu, podnájemní smlouva se souhlasem vlastníka s podnájmem, apod.), je-li nájem na dobu určitou, která již uplynula, také doklad o prodloužení nájmu (dodatek, potvrzení o trvání nájmu), vždy v originále, vlastnictví bytu nebo domu není potřeba předkládat, neboť tuto skutečnost ohlašovna ověří veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí,
    • pokud přihlašovaná osoba není oprávněnou osobou, tedy osobou, která je vlastníkem nebo uživatelem nemovitosti (doložit dokladem), pak je nutná ještě osobní účast takové osoby, aby ztvrdila svým podpisem souhlas s ohlášením změny místa trvalého pobytu na přihlašovacím lístku. Osobní účast se nevyžaduje, pokud přihlašovaný předloží kromě dokladů od bytu i písemný souhlas oprávněné osoby s úředně ověřeným podpisem.
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Přihlašovací lístek k trvalému pobytu lze odevzdat pouze na originálním tiskopise (nelze stáhnout z internetu a vytisknout, okopírovat, ani jinak rozmnožit k odevzdání na úřadě). Přihlašovací lístek vydá ohlašovna.

    Dalšími tiskopisy jsou:

    • plná moc k zastoupení při ohlášení změny trvalého pobytu,
    • souhlas s ohlášením změny místa trvalého pobytu oprávněné osoby,

    Je na nich nutné úřední ověření podpisu.

     


  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan hotově na ohlašovně v hotovosti správní poplatek dle zákona o správních poplatcích, položka 2, písmeno d) 50 Kč za osobu uvedenou na jednom přihlašovacím lístku. Od tohoto poplatku jsou osvobozeny osoby mladší 15 let.

    Za ohlášení ukončení trvalého pobytu na území České republiky občan zaplatí ohlašovně správní poplatek dle zákona o správních poplatcích, položka 2, písmeno e) 100 Kč. Při osobním ohlášení hotově. Při písemném ohlášení bezhotovostní platbou na účet 19-1651155369/0800, do zprávy pro příjemce jméno a příjmení.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Ohlášení  změny  údaje místa  trvalého pobytu  je správním  řízením, kde  po splnění  zákonných  podmínek, po předložení všech potřebných dokladů a po uhrazení správního poplatku, ohlašovna ihned změnu zaeviduje. Rozhodnutí se nevydává, protože se žádosti vyhovuje v plném rozsahu.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Ohlášení změny místa trvalého pobytu na ohlašovně se účastní přihlašovaný nebo jeho zástupce, popřípadě osoba, která vlastní byt nebo dům, nebo která je oprávněná užívat byt, pokud touto osobou není sám přihlašovaný.

    Ohlašovna  je pak dále povinna  ve lhůtě 15 dnů od  zaevidování změny oznámit vlastníkovi objektu změnu v počtu přihlášených osob s uvedením jména, příjmení a data narození oprávněné osoby (nájemce nebo vlastníka, ne přihlašovaného, pokud není oprávněnou osobou).

    Vlastníkovi objektu na  jeho  písemnou žádost  ohlašovna  sdělí jméno, příjmení a datum  narození  občana, který je přihlášen k trvalému pobytu v uvedeném objektu. Správní poplatek činí 30 Kč za první stranu a 10 Kč za každou i započatou stranu výpisu.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Občan je dle  zákona o občanských průkazech  povinen požádat o vydání nového občanského průkazu. Platnost dosavadního občanského průkazu skončí uplynutím 45 dnů od dne ohlášení změny místa trvalého pobytu.

    Je potřeba:

    • stávající občanský průkaz,
    • potvrzení o změně trvalého pobytu vystavené ohlašovnou, které je vydáno jen v případě, že občan ohlašuje změnu údaje o místu trvalého pobytu s platným občanským průkazem.

    Žádat o občanský průkaz je možné u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. V Ostravě je to Magistrát města Ostravy, Gorkého 2, Moravská Ostrava.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Vyřízení změny údaje o místu trvalého pobytu elektronicky zákon o evidenci obyvatel prozatím neumožňuje.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Zákon  č.  133/2000 Sb., o evidenci  obyvatel a  rodných  číslech  a  o  změně   některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.

    Vyhláška č. 296/2004 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel.

  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Zjistí-li  ohlašovna  nějaké nedostatky  v předkládaných  dokladech nebo  rozpor uváděných  údajů s údaji v agendovém informačním systému evidence obyvatel, vyzve občana k jejich odstranění, ve lhůtě nejméně 15 dnů. Pokud občan nedostatky neodstraní, rozhodne ohlašovna o tom, že změna trvalého pobytu nebude zaevidována.

    Ohlašovna rozhodne o zrušení  údaje místa trvalého pobytu z moci úřední ve správním řízení, byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných, neúplných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností.

    Proti těmto rozhodnutím je možno podat odvolání u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Podle zákona o evidenci obyvatel se přestupku dopustí ten, kdo:

    • příslušnému správnímu orgánu ve lhůtě jím stanovené nepředloží požadované doklady pro ověření správnosti a úplnosti údajů vedených v informačním systému,
    • správnímu úřadu předloží tyto doklady neoprávněně pozměněné nebo padělané,
    • správnímu úřadu ohlásí nepravdivé údaje k jejich zaevidování do informačního systému,
    • neoprávněně nakládá s rodným číslem jiné fyzické osoby.

    Za uvedené přestupky lze uložit pokutu 25 000 - 100 000 Kč.

    Přestupku se také dopustí ten občan, který v zákonné lhůtě po změně údaje místa trvalého pobytu nepožádá o nový občanský průkaz. Lze uložit pokutu do 5 000 Kč.

  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    Internetové stránky Ministerstva vnitra ČR .

  19. Související životní situace a návody, jak je řešit

    Se změnou trvalého pobytu souvisí: 

    • vyřízení nového občanského průkazu,
    • nahlášení změny tam, kde u Vás vedou údaj o místu trvalého pobytu (lékař, banka, zdravotní pojišťovna, okresní správa sociálního zabezpečení, zaměstnavatel, apod.),
    • nahlášení  změny  na  Magistrátu města  Ostravy, odbor  financí  a rozpočtu, oddělení  daní  a cen, pro úhradu poplatků za odvoz odpadů (kancelář č. 503),
    • nahlášení majiteli domu pro placení záloh spojených s užíváním bytu.
  20. Popis byl naposledy aktualizován

    18.03.2024

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno